Peligenre: FPS Julkaisija: 2K Games Kehittäjä: Turtle Rock Studios Julkaisupäivä (EU): 10.02.2015 Kotisivu: http://evolvegame.com/ Muut alustat: PS4, XBONE Pelaajamäärä: 1-5 Ikärajoitus (PEGI): K-16 Arvostelija: Jussi Väinölä Kiitokset 3H Distributionille arvostelukappaleista! |
Moninpelit ovat alati kasvattaneet osaansa nykypeleissä ja joissakin ne ovat jo pitkälti syrjäyttäneet jopa yksinpelin. Tämän ohessa muutamat pelitalot ovat kehitelleet pienille porukoille suunnatun yhteiskokemuksen, jossa omaa osaansa hoitavat hahmoluokat toimivat tiiviissä ryhmässä tavoitellessaan yhteistä päämäärää. Turtle Rock loi erittäin viihdyttävän 4vs4-pelin, Left 4 Deadin, joka venyi moneen suuntaan kiitos Source-pelimoottorin ja tuotteliaan fanikunnan. Jos L4D oli mehevä pihvi, on Evolvesoppaluu, joka kelpaa vain typerälle Daisy-piskille.
Mörköjen täyttämä huitsin Nevada eli Shear
Ihmiskunta on tulevaisuudessa alkanut kansoittaa kaukaisia planeettoja, mutta uudisraivaus ja kolonisointi kokevat pahan vastaiskun Shear-planeetalla, jossa useat hirviöt ovat alkaneet terrorisoimaan ihmis-asutuksia. Tätä tilannetta ratkaisemaan lähetetään kourallinen metsästäjiä, joista kukin omalla tavallaan auttaa kitkemään verenhimoiset hirviöt tuoreesta siirtoplaneetasta.
Kilpparien aikaisemmassa pelissä ihmispelaajien miehittämät joukkueet olivat ainakin lukumääriltään tasapainossa, mutta Evolve esittelee tilanteen, jossa neljä pelaajaa yrittää nitistää yhden pelaajan ohjastaman super-olennon. Idea on varsin käyttökelpoinen ja hauska, ainakin teoriassa.
Tankkina ja pääasiallisena myllyttäjänä toimii Assault-luokka, jonka salijantterit menevät ilomielin napit vastakkain vihollisten kanssa. Trapperittaas jäljittävät joukolle kohteensa ja pyrkii pitämään hirviön aisoissa mahdollisimman pitkään. Lääkintämiehet itsestäänselvyytenä pitävät tiimin jäsenet toivon mukaan elossa ja joutuu yleensä heti örrimöykyn hampaisiin. Viimeisenä, muttei vähäisimpänä Support-luokka antaa tulitukea sekä parantaa joukkueen yleisiä eloonjäämismahdollisuuksia muun muassa tilapäisillä suojilla.
Kilpparien aikaisemmassa pelissä ihmispelaajien miehittämät joukkueet olivat ainakin lukumääriltään tasapainossa, mutta Evolve esittelee tilanteen, jossa neljä pelaajaa yrittää nitistää yhden pelaajan ohjastaman super-olennon. Idea on varsin käyttökelpoinen ja hauska, ainakin teoriassa.
Tankkina ja pääasiallisena myllyttäjänä toimii Assault-luokka, jonka salijantterit menevät ilomielin napit vastakkain vihollisten kanssa. Trapperittaas jäljittävät joukolle kohteensa ja pyrkii pitämään hirviön aisoissa mahdollisimman pitkään. Lääkintämiehet itsestäänselvyytenä pitävät tiimin jäsenet toivon mukaan elossa ja joutuu yleensä heti örrimöykyn hampaisiin. Viimeisenä, muttei vähäisimpänä Support-luokka antaa tulitukea sekä parantaa joukkueen yleisiä eloonjäämismahdollisuuksia muun muassa tilapäisillä suojilla.
Taistele tai pakene -asemassa olevat hirviöt tarjoavat tällä hetkellä kolmea eri kuontaloa takan päälle. Ensimmäinen ja kaikista tasapainoisin on Goliath, joka kestää paljon vahinkoa ja osaa riehua kuin Akakabutokonsanaan. Karhumainen jätti on kuitenkin helppo maali, eikä kestä yhteistulitusta loputtomiin.
Kraken on liihotteleva sähkömörkö, joka usein karkailee takaa-ajajiensa ulottumattomiin. Varsinkin kehittyneimmillä tasoilla tämä pahainen fossiili heittelee jopa epäreilulla tavalla metsästäjiä pitkin poikin ja piinaa jokaista pitkän matkan salamaniskuilla ja hakeutuvilla miinoilla.
Kaiken yläpuolella nousee kuitenkin Japanista karannut Wraith-lonkerohirviö, joka kaikessa ärsyttävyydessään osaa muuttua näkymättömäksi, teleportailla paikasta toiseen ja aiheuttaa yleistä kaaosta ilman sen kummempia taitoja. Useimmissa tapauksissa tämä vastustaja aiheuttaa harmaita hiuksia ja turhautumista heti ottelun alussa.
Suurin osa peleistämme kuului Hunt-kategoriaan, jossa metsästäjät pyrkivät laittamaan hirviölle napin otsaan ennen kuin se ennättää kasvaa liian vahvaksi. Alussa joukkio päihittää kehittymättömän pedon varsin vaivattomasti, joten olennon pitää pakoilla ympäri kenttää ja hankkia ravintoa raatelemalla ympäristön tarjoamia pikkuolentoja.
Vaakakuppi alkaa kallistua örmön puolelle sen mukaan, kuinka rauhassa se pääsee nauttimaan paikallista pikaruokaa. Kakkostasolla metsästäjät ja hirviö ovat suurin piirtein samalla viivalla, mutta kolmannessa eli viimeisessä vaiheessa metsän kuningas mitä luultavimmin pääsee niskan päälle ja voi täten päättää pelin nitistämällä jahtaajat tai tuhoamalla sikäläisen voimanlähteen.
Tasapainoisella joukkiolla metsästysretki on varsin viihdyttävä kokemus, jonka aikana kummatkin puolet ennättävät kahakoimaan tasapuolisesti. Finaali toki päättyy tyydyttävään kliimaksiin, jossa kaikki tekivät parhaansa, mutta parempi vei täpärän voiton. Tällaisesta herkusta pääsee tosin nauttimaan harmittavan harvoin.
Kraken on liihotteleva sähkömörkö, joka usein karkailee takaa-ajajiensa ulottumattomiin. Varsinkin kehittyneimmillä tasoilla tämä pahainen fossiili heittelee jopa epäreilulla tavalla metsästäjiä pitkin poikin ja piinaa jokaista pitkän matkan salamaniskuilla ja hakeutuvilla miinoilla.
Kaiken yläpuolella nousee kuitenkin Japanista karannut Wraith-lonkerohirviö, joka kaikessa ärsyttävyydessään osaa muuttua näkymättömäksi, teleportailla paikasta toiseen ja aiheuttaa yleistä kaaosta ilman sen kummempia taitoja. Useimmissa tapauksissa tämä vastustaja aiheuttaa harmaita hiuksia ja turhautumista heti ottelun alussa.
Suurin osa peleistämme kuului Hunt-kategoriaan, jossa metsästäjät pyrkivät laittamaan hirviölle napin otsaan ennen kuin se ennättää kasvaa liian vahvaksi. Alussa joukkio päihittää kehittymättömän pedon varsin vaivattomasti, joten olennon pitää pakoilla ympäri kenttää ja hankkia ravintoa raatelemalla ympäristön tarjoamia pikkuolentoja.
Vaakakuppi alkaa kallistua örmön puolelle sen mukaan, kuinka rauhassa se pääsee nauttimaan paikallista pikaruokaa. Kakkostasolla metsästäjät ja hirviö ovat suurin piirtein samalla viivalla, mutta kolmannessa eli viimeisessä vaiheessa metsän kuningas mitä luultavimmin pääsee niskan päälle ja voi täten päättää pelin nitistämällä jahtaajat tai tuhoamalla sikäläisen voimanlähteen.
Tasapainoisella joukkiolla metsästysretki on varsin viihdyttävä kokemus, jonka aikana kummatkin puolet ennättävät kahakoimaan tasapuolisesti. Finaali toki päättyy tyydyttävään kliimaksiin, jossa kaikki tekivät parhaansa, mutta parempi vei täpärän voiton. Tällaisesta herkusta pääsee tosin nauttimaan harmittavan harvoin.
Piiri pieni pyörii, metsästäjät siinä hyörii
Nautinnollisen pelin syntymisessä on kuitenkin niin paljon muuttuvia tekijöitä, että on jopa Cthulhun herääminenkin on todennäköisempää kuin ongelmattoman ottelun osuminen omalle kohdalle. Ensimmäisenä murheenkryyninä on jo alpha-vaiheessa koettu onneton pelihaku-järjestelmä, jolla menee jopa yhden hepun hakemisessa tuhottomasti aikaa, eikä tämänkään jälkeen ole varmuutta pysyykö homma kasassa pelin alkamiseen asti.
Välillä toivottua ottelua ei päästy edes aloittamaan, koska oman joukkueen pelaajat päätyivät syystä X seuraamaan jotain jo käynnissä olevaa peliä. Toisaalla järjestelmä ei antanut meidän läpäistä olemattoman lyhyttä Evacuation-tarinatilaa, vaan meni ennen viimeisen tehtävän alkua aloittamaan koko syklin alusta.
Tuoreella raudallakin pelillä oli osalla pelaajista vaikeuksia pysyä pystyssä, joka aiheutti äkkinäisiä linjoilta tippumisia kesken matsin. Tämä johti automaattisesti tuiki tuntemattoman tyypin värväämisen riveihin, vaikka oma kaveri olisi juuri palaamassa pelipaikalleen.
Tämäntyyppiset yhteysongelmat ovat osittain korjautuneet hiljattain julkaistussa v1.1-päivityksessä, mutta puhtaasti nettipeliin nojautuvassa pelissä tällaiset ongelmat olisi pitänyt hoitaa jo hyvissä ajoin ennen julkaisua tai hetimmiten, varsinkin kun tällaisia ilmeni jo suljetussa alpha-testissä.
Jos tekniset ongelmat saadaan ohitettua, voi jahti siltikin mennä reisille, koska tasapainottomat joukkueet pystyvät heti ensimmäisillä minuuteilla murskaamaan vihollisensa. Taitavat metsästäjät vangitsevat kokemattoman hirviön alta aikayksikön ja lahtaavat sen kuin kalan tynnyriin. Toisaalla karaistunut sooloilija saa rauhassa popsia elikkoja suihinsa, jos jäljittäjä ei osaa hommiaan, joka johtaa 3-tason hirviön leikkihetkeen tai turhauttavaan 20 minuutin piirileikkiin.
Välillä toivottua ottelua ei päästy edes aloittamaan, koska oman joukkueen pelaajat päätyivät syystä X seuraamaan jotain jo käynnissä olevaa peliä. Toisaalla järjestelmä ei antanut meidän läpäistä olemattoman lyhyttä Evacuation-tarinatilaa, vaan meni ennen viimeisen tehtävän alkua aloittamaan koko syklin alusta.
Tuoreella raudallakin pelillä oli osalla pelaajista vaikeuksia pysyä pystyssä, joka aiheutti äkkinäisiä linjoilta tippumisia kesken matsin. Tämä johti automaattisesti tuiki tuntemattoman tyypin värväämisen riveihin, vaikka oma kaveri olisi juuri palaamassa pelipaikalleen.
Tämäntyyppiset yhteysongelmat ovat osittain korjautuneet hiljattain julkaistussa v1.1-päivityksessä, mutta puhtaasti nettipeliin nojautuvassa pelissä tällaiset ongelmat olisi pitänyt hoitaa jo hyvissä ajoin ennen julkaisua tai hetimmiten, varsinkin kun tällaisia ilmeni jo suljetussa alpha-testissä.
Jos tekniset ongelmat saadaan ohitettua, voi jahti siltikin mennä reisille, koska tasapainottomat joukkueet pystyvät heti ensimmäisillä minuuteilla murskaamaan vihollisensa. Taitavat metsästäjät vangitsevat kokemattoman hirviön alta aikayksikön ja lahtaavat sen kuin kalan tynnyriin. Toisaalla karaistunut sooloilija saa rauhassa popsia elikkoja suihinsa, jos jäljittäjä ei osaa hommiaan, joka johtaa 3-tason hirviön leikkihetkeen tai turhauttavaan 20 minuutin piirileikkiin.
Kunhan laihat tähdet asettautuvat oikeisiin asemiin
Tosin ei käy kieltäminen, etteikö Evolve olisi oikeassa poppoossa pätevää viihdettä, myös silmille ja korville. CryEngine 3 hoitaa hommansa vähintäänkin näyttävästi, joka näkyy niin hirviöiden, metsästäjien kuin ympäristöjen kohdalla. Kenttien tarkkoja yksityiskohtia ja värien räiskettä on ilo katsella kaiken toiminnan yhteydessä.
Äänipuolella metsästäjät käyvät välillä varsin kiinnostaviakin keskusteluja keskenään ja ennen pelin alkua heput heittävät paikoitellen nasevaa läpändeerustakin. Rämeikössä kullakin elikolla on omat äänensä ja hornan päästessä valloilleen täyttyy äänimaailma kaikesta mahdollisesta mitä pienimuotoinen sota voikin sisältää.
Korkeasta tuotantotasosta ja tasapainoisesta poppoosta huolimatta meno tosin lässähtää aika nopsaan kun peli kierrättää paria tylsää pelimuotoa, samannäköisiä kenttiä sekä kolmea hirviötä. Toki Huntin lisäksi löytyyNest-pelitila, jossa tuhotaan titaaninvahvuisia munia. Kyseistä pelimuotoa raastavat kaukana toisistaan olevat kohteet sekä heti alussa vahvoilla oleva monsteri ja sen mukana kulkeva kätyri.
Rescue tarjoaa puupäisten bottien pelastamista, jotka ovat siunattu mitä itsetuhoisimmalla tekoälyllä, joten soolopelaajalla ei ole hirveästi vaikeuksia popsia näitä pönttöjä. Defend-tilassa metsästäjät nimenmukaisesti puolustavat kahta voimageneraattoria 3-tason Goliathilta ja sen kätyriarmeijalta.
Evacuation yhdistelee näistä keskenään viiden tehtävän putken, jossa voittava joukkue saa palkinnon, joka vaikuttaa seuraavan tehtävään. Metsästäjien voittaessa seuraavassa tehtävässä on esimerkiksi tykkitorneja avustamassa tai hirviön voittaessa sillä on omia apujoukkoja. Nämä harvemmin kuitenkaan tarjoavat mitään ratkaisevaa itse otteluun ja ovatkin aika kosmeettisia lisäyksiä.
Evolve saatiin vasta kuukauden päästä julkaisusta edes jollain tasolla toimivaksi nettikoodin puolella, mutta kokonaisuutta piinaavat yhä edelleen samat epätasapaino-ongelmat sekä onttous, kuin suljetussa testivaiheessa. Sen aikana tulikin pitkälti nähtyä mitä Turtle Rockilla on tarjolla tällä kertaa, joten jos metsästys ei napannut tuolloin, ei se varmastikaan nykyisessä tilassa kiinnosta.
DLC-ähkystä kärsivä mettäpaukuttelu on enemmänkin F2P-peli, joka käy tylsäksi parin pelikerran jälkeen, eikä täten tarjoa juurikaan vastinetta täyshintaisena. Niiden kannattaa harkita kokoversiota, jotka tästä nauttivat edes jollain tasolla alpha-vaiheessa, mutta vasta sitten kun 2K suostuu tiputtamaan useamman kympin ovh:sta.
Äänipuolella metsästäjät käyvät välillä varsin kiinnostaviakin keskusteluja keskenään ja ennen pelin alkua heput heittävät paikoitellen nasevaa läpändeerustakin. Rämeikössä kullakin elikolla on omat äänensä ja hornan päästessä valloilleen täyttyy äänimaailma kaikesta mahdollisesta mitä pienimuotoinen sota voikin sisältää.
Korkeasta tuotantotasosta ja tasapainoisesta poppoosta huolimatta meno tosin lässähtää aika nopsaan kun peli kierrättää paria tylsää pelimuotoa, samannäköisiä kenttiä sekä kolmea hirviötä. Toki Huntin lisäksi löytyyNest-pelitila, jossa tuhotaan titaaninvahvuisia munia. Kyseistä pelimuotoa raastavat kaukana toisistaan olevat kohteet sekä heti alussa vahvoilla oleva monsteri ja sen mukana kulkeva kätyri.
Rescue tarjoaa puupäisten bottien pelastamista, jotka ovat siunattu mitä itsetuhoisimmalla tekoälyllä, joten soolopelaajalla ei ole hirveästi vaikeuksia popsia näitä pönttöjä. Defend-tilassa metsästäjät nimenmukaisesti puolustavat kahta voimageneraattoria 3-tason Goliathilta ja sen kätyriarmeijalta.
Evacuation yhdistelee näistä keskenään viiden tehtävän putken, jossa voittava joukkue saa palkinnon, joka vaikuttaa seuraavan tehtävään. Metsästäjien voittaessa seuraavassa tehtävässä on esimerkiksi tykkitorneja avustamassa tai hirviön voittaessa sillä on omia apujoukkoja. Nämä harvemmin kuitenkaan tarjoavat mitään ratkaisevaa itse otteluun ja ovatkin aika kosmeettisia lisäyksiä.
Evolve saatiin vasta kuukauden päästä julkaisusta edes jollain tasolla toimivaksi nettikoodin puolella, mutta kokonaisuutta piinaavat yhä edelleen samat epätasapaino-ongelmat sekä onttous, kuin suljetussa testivaiheessa. Sen aikana tulikin pitkälti nähtyä mitä Turtle Rockilla on tarjolla tällä kertaa, joten jos metsästys ei napannut tuolloin, ei se varmastikaan nykyisessä tilassa kiinnosta.
DLC-ähkystä kärsivä mettäpaukuttelu on enemmänkin F2P-peli, joka käy tylsäksi parin pelikerran jälkeen, eikä täten tarjoa juurikaan vastinetta täyshintaisena. Niiden kannattaa harkita kokoversiota, jotka tästä nauttivat edes jollain tasolla alpha-vaiheessa, mutta vasta sitten kun 2K suostuu tiputtamaan useamman kympin ovh:sta.
Lyhyesti:
Paperilla viihdyttävältä kuulostava kimpparäiskintä, mutta lopputuotteena poikkeuksellisen sisällötön ja harmittavasti itseään toistava porukka-pööpöily ulkoavaruuden hevonkuusessa, -75%-alelaaritavaraa.
Muun miehistön mielipiteet:
"Ennätin jo hieman innostua L4D-tiimin uudesta tuotoksesta ennen alpha-testiä. Valitettavasti itse valmis teos jätti karvaan maun suuhun. Ulkoiset puitteet ovat toki loistokkaassa kunnossa hahmojen vitsinheittoja myöten, mutta sisältö jää raa’aksi. Pelaaminen on pitkälti pelkkää Cooper-testiä, joka korostuu etenkin Hunt-pelimuodossa.
Nopeatempoinen ja hiottu räiskiminen osittain pelastaa puuduttavan ympyräjuoksun, mutta aseiden hernepyssymäisyys venyttää taisteluita turhankin paljon. Kimppametsästyksen perisynti on kuitenkin tuskalliset odotusajat, joissa palaa aikaa minuuttitolkulla pelaajien etsintään ja valmisteluun. Peli pudottaa välillä valmiin ryhmän pois pelistä, jolloin koko odottamisen noidankehä aloitetaan uudestaan. Pelatessa aikaa tuntuikin menevän enemmän odotteluun kuin varsinaiseen pelaamiseen.
Evolve on kavereiden kanssa parhaimmillaan, mutta tuolloinkin suurin osa ajasta haaskautuu turhanpäiväiseen odotteluun ja järjestelmäongelmissa kahlaamiseen," Mauri Majanoja, 78/100
"4-vastaan-1-idea on toteutettu hyvin ja vaikka Hunt-pelitilasta saakin paljon irti, sisällöllisesti peli tuntuu vielä hieman vaillinaiselta," Henri Ojala, 70/100
"Pelin hieno idea vaatii melko paljon vaivaa pelaajalta, jotta siitä saa kaiken irti. Neljän tai viiden kaverin saaminen yhtä aikaa pelin ääreen ei ole helppoa ja tämän Evolve vaatii toimiakseen hyvin. Ja silloinkin pelin toistavuus voi ajaa pelaajia pois sen luota," Aleksi Kauhanen, 65/100
"Pelissä olisi potentiaalia, mutta se menee hukkaan bugien ja epätasapainon takia. Esimerkiksi lähes ulottumattomissa lentelevä cthulhumainen Kraken on epäreilu vastus pitkänkantaman salamoillaan. Ei tästä valitettavasti tullut uutta Left 4 Deadia. Kuitenkin kaveriporukalla hauskaa pelattavaa kunhan porukka selviää pelinluomisongelmista," Lassi Karjala (vieraileva arvostelija), 70/100
Nopeatempoinen ja hiottu räiskiminen osittain pelastaa puuduttavan ympyräjuoksun, mutta aseiden hernepyssymäisyys venyttää taisteluita turhankin paljon. Kimppametsästyksen perisynti on kuitenkin tuskalliset odotusajat, joissa palaa aikaa minuuttitolkulla pelaajien etsintään ja valmisteluun. Peli pudottaa välillä valmiin ryhmän pois pelistä, jolloin koko odottamisen noidankehä aloitetaan uudestaan. Pelatessa aikaa tuntuikin menevän enemmän odotteluun kuin varsinaiseen pelaamiseen.
Evolve on kavereiden kanssa parhaimmillaan, mutta tuolloinkin suurin osa ajasta haaskautuu turhanpäiväiseen odotteluun ja järjestelmäongelmissa kahlaamiseen," Mauri Majanoja, 78/100
"4-vastaan-1-idea on toteutettu hyvin ja vaikka Hunt-pelitilasta saakin paljon irti, sisällöllisesti peli tuntuu vielä hieman vaillinaiselta," Henri Ojala, 70/100
"Pelin hieno idea vaatii melko paljon vaivaa pelaajalta, jotta siitä saa kaiken irti. Neljän tai viiden kaverin saaminen yhtä aikaa pelin ääreen ei ole helppoa ja tämän Evolve vaatii toimiakseen hyvin. Ja silloinkin pelin toistavuus voi ajaa pelaajia pois sen luota," Aleksi Kauhanen, 65/100
"Pelissä olisi potentiaalia, mutta se menee hukkaan bugien ja epätasapainon takia. Esimerkiksi lähes ulottumattomissa lentelevä cthulhumainen Kraken on epäreilu vastus pitkänkantaman salamoillaan. Ei tästä valitettavasti tullut uutta Left 4 Deadia. Kuitenkin kaveriporukalla hauskaa pelattavaa kunhan porukka selviää pelinluomisongelmista," Lassi Karjala (vieraileva arvostelija), 70/100