Vuosi on 2014, uudet konsolit ovat saapuneet ja nykyinen konsolisukupolvi on voimissaan. Uusia pelejä ilmoitetaan tiuhaan tahtiin pitkin vuotta ja joulumarkkinat lähestyvät. Tähän saumaan sijoittuvat myös Suomen suurimmat viihde-elektroniikan messut, Digiexpot. Vuosittain järjestettävä tapahtuma vetää lähes jokaisen suomalaisen pelaajan Helsingin Messukeskukseen tutustumaan pelialan tulevaisuuteen ja sen tarjontaan.
Tänä vuonna messujen pääpaino pidettiin hienon ja näyttävän lavashown sijaan peleissä. Viikonloppuna pääsi tutustumaan tuleviin peleihin kaikilla kolmella konsolilla, joista selkeästi vahvin oli Playstation 4. Sonyn konsolilla ja alueella pääsi käsiksi muun muassa Far Cry 4:ään, LittleBigPlanet 3:een, Singstar Suomibileisiin, Driveclubiin, Bloodborneen ja henkilökohtaiseen suosikkiini, Until Dawniin. Suurin osa yllä mainituista peleistä ei ollut saapunut vielä kauppojen hyllyille, joten yleisön innostus oli suuri. Tästä kertoi kaikille koneille muodostuneet jonot koko viikonlopun aikana.
Vastapäätä sijaitsevalla Xbox-alueellakaan ei juuri vapaata pelitilaa ollut, vaikka suurin osa Microsoftin peleistä löytyikin jo kaupoista. Suomalaishenki näkyi todella vahvasti, kun suurin osa laitteista pyöritti joko Fifaa tai änäriä. Lisäksi ympäri Suomea kiertänyt Xbox-rekka veti viimeistä pysähdystään messuilla, jonka jälkeen rekka vapautetaan tehtävistään toistaiseksi.
Kolmesta konsolivalmistajasta ehdottomasti niukoin pelialue löytyi Nintendolta. Yhtiön oma rekka ja pelikaupan yhteydessä olevat konsolit eivät välttämättä kuulosta paljolta, mutta kun kyseessä oli Super Smash Bros. Wii U ja -3DS, innokkaita pelaajia riitti silti. Ensituntuma loppuvuodesta julkaistavasta Nintendon turpakäräjästä oli melkoinen yleisömagneetti, eikä syyttä. Mahdollisuus pelata Smash Bros. -peliä Gamecuben ohjaimella sopii tappelupeliin kuin nyrkki nenänpäähän.
Messuista oli ilo huomata, kuinka paljon indiepelikehttäjiä oli paikalla. Muun muassa Blackland Games ja Dark Amber Softawe olivat saapuneet esittelemään tuotoksiaan pienillä pisteillä. Harmi vain, että kävijät eivät oikein tuntuneet lämpenevän pienemmille kehittäjille. Lähes kaikkialla muualla oli jonoja, paitsi indiekehittäjillä. Joko ihmisten innostus pienyritysten peleihin on hiipumassa tai osuin paikalle aina väärään aikaan.
Mutta ehdottomasti suurin vetonaula koko pelipuolelta löytyi Oculus Riftin luota, jota kävijät pääsivät testaamaan ensimmäistä kertaa. Oma kokemukseni laitteen parissa tosin jätti pahan maun suuhun. Virtuaaliset lasit päässä ja surround-kuulokkeet korvilla hämäävät aivojasi ja aistejasi niin hyvin, että itselleni tämä aiheutti huippausta, päänsärkyä ja heikkoa oloa. Konseptiltaan mielenkiintoinen idea lässähti pelisessioon jonka lopuksi pahoinvointi yllätti.
Mutta ehdottomasti suurin vetonaula koko pelipuolelta löytyi Oculus Riftin luota, jota kävijät pääsivät testaamaan ensimmäistä kertaa. Oma kokemukseni laitteen parissa tosin jätti pahan maun suuhun. Virtuaaliset lasit päässä ja surround-kuulokkeet korvilla hämäävät aivojasi ja aistejasi niin hyvin, että itselleni tämä aiheutti huippausta, päänsärkyä ja heikkoa oloa. Konseptiltaan mielenkiintoinen idea lässähti pelisessioon jonka lopuksi pahoinvointi yllätti.
Vaikka pelipuoli messuilla olikin kokonaisuudessan kunnossa, samaa ei voi sanoa pelilavan tapahtumista. Muutamaa ohjelmanumeroa lukuunottama tuli sellainen tunne, että tämä on jo nähty aiemmin, vain eri peleillä. Ohjelmaa muodostui pelialan monitoimimiehen Thomas Puhan johdolla erilaisten peliesittelyjen ja paneelikeskustelujen muodossa. Lavan parhaan ohjelman tittelin ansaitsi lauantain videopelikonsertti. Muuten tuntui, että lavashow jätettin tänä vuonna hiukan taka-alalle.
Tämä ei kuitenkaan riko sitä mahtavaa kokemusta, jonka Digiexpo 2014 jätti vierailijoilleen. Pienellä viilauksella ja ohjelmamuutoksella tapahtumasta kuoriutuu vielä entistä parempi kaikille edes vähän peleistä kiinostuville. Lisää Digiexpo matskua on tulossa pian!
Aleksi Kauhanen
Tämä ei kuitenkaan riko sitä mahtavaa kokemusta, jonka Digiexpo 2014 jätti vierailijoilleen. Pienellä viilauksella ja ohjelmamuutoksella tapahtumasta kuoriutuu vielä entistä parempi kaikille edes vähän peleistä kiinostuville. Lisää Digiexpo matskua on tulossa pian!
Aleksi Kauhanen