Betshesdan uusin hittipeli Fallout 4 julkaistiin toissaviikolla hillittömän suosion saattelemana, joka ei tosin yllättänyt ketään.
Maukkaista myyntiluvuista huolimatta peli ei kuitenkaan ole täysin välttynyt kritiikiltä, etenkään sarjan innokkaimpien fanien toimesta. Pelaajia on vaivannut bugisuus jollaista on jo alkanut odottamaan Bethesda-peleiltä, jonka lisäksi myös peliin liittyvät suunnittelupäätökset ovat joutuneet syvään syyniin.
Tämä ei kuitenkaan ole monelle PC-pelaajille ollut iso ongelma, "koska modit".
Maukkaista myyntiluvuista huolimatta peli ei kuitenkaan ole täysin välttynyt kritiikiltä, etenkään sarjan innokkaimpien fanien toimesta. Pelaajia on vaivannut bugisuus jollaista on jo alkanut odottamaan Bethesda-peleiltä, jonka lisäksi myös peliin liittyvät suunnittelupäätökset ovat joutuneet syvään syyniin.
Tämä ei kuitenkaan ole monelle PC-pelaajille ollut iso ongelma, "koska modit".
Nexusmod-käyttäjä Shadwarin äskettäin julkaisema modi on jo tarjonnut ratkaisua erääseen pelin isoimmista kompastuskivistä; kömpelöön dialogisysteemiin. Aiemmista Fallouteista poiketen Fallout 4 on ominut itselleen Bioware-tyylisen dialogirinkulan jossa tarjolla on vain typistetyt maistiaiset hahmot sanomisista täysien vuorosanojen sijaan. Tämä on ollut usealle ikävä kivi hampaankolossa, kun pelaaja ei oikein voi olla varma siitä millaista paasausta hahmo tulee suustaan päästämään.
Bethesdalla on varsin erikoinen paikka pelimarkkinoilla, sillä he tukevat peliensä modipiirejä kenties vahvemmin kuin mikään muu ison luokan pelistudio. Tämä tarkoittaa samalla sitä ettei pelaajien tarvitse olla kehittäjän päätösten armoilla, vaan voivat itse muokata peliä mieleiseksensä. Monet laskevat jo laajan moditarjonnat erääksi Bethesda-pelien parhaimmista puolista ja fanien tekemät parannukset vaihtelevat aina graafisista päivityksistä johonkin aivan muuhun. Bethesda ei ole paitsi saanut haalittuaan itselleen rutkasti hartaita faneja, mutta on jopa onnistunut saamaan nämä pidentämään peliensä käyttöikää ja sisältöä huomattavasti, vieläpä täysin ilmaiseksi. Onpahan Bethesda yrittänyt jopa kääriä lisätuloja modaajillaan, vaikkain heikoin tuloksin. Tämä kaikki siis vastakohtana joidenkin muiden yhtiöiden toimiin.
Mitä tämä tarkoittaa pelien itsensä kannalta, sitä on vaikea sanoa. Tulevatko mediassa pyörivät uutisoinnit pelaajien tekemistä korjauksista olemaan ohjeennuoria seuraavaa peliä varten, vai tarkoittaako aktiivinen modiskene sitä että Bethesda voi jättää pelien hienosäännöt faniensa huoleksi? Tämä on erityisen kriittistä nimenomaan konsolipelaajien kannalta, jotka eivät pääse samalla lailla nauttimaan modien luomista parannuksista ja muutoksista, vaan joutuvat tyytymään siihen mitä kehittäjä tarjoaa. Tämä siis samalla kun sarja lipuu kiihtyvää vauhtia poispäin vanhoista RPG-juuristaan kohti uutta FPS-satamaa.
Oli miten oli, olemme joka tapauksessa varmastikin kaikki kiitollisia Bethesdan ympärilleen luomasta luovasta fanikulttuurista, sillä ilman sitä emme pääsisi todistamaan tällaisia helmiä.
Niko Nikkilä
Bethesdalla on varsin erikoinen paikka pelimarkkinoilla, sillä he tukevat peliensä modipiirejä kenties vahvemmin kuin mikään muu ison luokan pelistudio. Tämä tarkoittaa samalla sitä ettei pelaajien tarvitse olla kehittäjän päätösten armoilla, vaan voivat itse muokata peliä mieleiseksensä. Monet laskevat jo laajan moditarjonnat erääksi Bethesda-pelien parhaimmista puolista ja fanien tekemät parannukset vaihtelevat aina graafisista päivityksistä johonkin aivan muuhun. Bethesda ei ole paitsi saanut haalittuaan itselleen rutkasti hartaita faneja, mutta on jopa onnistunut saamaan nämä pidentämään peliensä käyttöikää ja sisältöä huomattavasti, vieläpä täysin ilmaiseksi. Onpahan Bethesda yrittänyt jopa kääriä lisätuloja modaajillaan, vaikkain heikoin tuloksin. Tämä kaikki siis vastakohtana joidenkin muiden yhtiöiden toimiin.
Mitä tämä tarkoittaa pelien itsensä kannalta, sitä on vaikea sanoa. Tulevatko mediassa pyörivät uutisoinnit pelaajien tekemistä korjauksista olemaan ohjeennuoria seuraavaa peliä varten, vai tarkoittaako aktiivinen modiskene sitä että Bethesda voi jättää pelien hienosäännöt faniensa huoleksi? Tämä on erityisen kriittistä nimenomaan konsolipelaajien kannalta, jotka eivät pääse samalla lailla nauttimaan modien luomista parannuksista ja muutoksista, vaan joutuvat tyytymään siihen mitä kehittäjä tarjoaa. Tämä siis samalla kun sarja lipuu kiihtyvää vauhtia poispäin vanhoista RPG-juuristaan kohti uutta FPS-satamaa.
Oli miten oli, olemme joka tapauksessa varmastikin kaikki kiitollisia Bethesdan ympärilleen luomasta luovasta fanikulttuurista, sillä ilman sitä emme pääsisi todistamaan tällaisia helmiä.
Niko Nikkilä