Tämä näkyi jo PS4:n ja XONE:n julkaisupeleissä, jotka olivat suurimmaksi osaksi käännöksiä jo edellisistä peleistä tai heti jouluun mennessä unholaan jääneitä tekeleitä kuten Knack, Killer Instinct ja Ryse: Son of Rome. Toki useasti jokaisen konsoligeneraation parhaat pelit ilmestyvät loppusuoralla ja vähän ennen, kun on opittu tekemisen varrella laitteen vahvuudet ja heikkoudet. Tällä kertaa Sony ja Microsoft ovat jo kuitenkin hyvässä vaiheessa dumppaamassa vuoden 2013 masiinat ja touhottamassa PS4.5 Neon ja Xbox Scorpion tuloa loppuvuoden markkinoille 2017.
Huvittavasti myös Bethesda julkisti tuovansa väliinputoajakonsoleille Skyrimin ehostettuna, joka juhlii vasta viisivuotissynttäreitä ensi marraskuussa. Sony taas nostelee toinen toistaan vanhempia tekeleitä naftaliinista, julkaisten leffan yhteydessä PS4-version Ratchet & Clankista ja tulevana syksynä yhteistyössä Activisionin kanssa ekan Pleikkarin Crash Bandicoot -trilogian, jättäen varaa samanlaisille pintakiillotuksille Crash Team Racingista ja Crash Bashista.
Kaiken tämän ohella Nintendo on tunnetusti kulkenut omaa kivistä reittiään, jonka varrella Wii U on kompastellut koko olemassaolonsa aikana enemmän kuin läntiset toverit ja saanut sisältöä harmittavan epäsäännölliseen tahtiin. Sen takia onkin sangen mielenkiintoista nähdä miten Nipponin pelijätti pelaa korttinsa Nintendo NX:n suhteen, josta Mario-yritys on pitänyt suunsa visusti supussa, mutta samalla tokaisut NX:n olevan aivan uusi tapa pelata pelejä kotosalla.
Kullekin kolmikosta on kuitenkin tärkeää toimia oikein tulevien vuosien aikana. Eli toivoin moisten kaivavan kuvetta syvistä taskuistaan ja alkaa tuottaa muutakin kuin samaa huttua vuodesta toiseen ja jättämällä hiekkalaatikkobuumit grafiikkahifistelyineen taaksensa.
Jussi "Pelitohtori" Väinölä