Kourallisesta eliittiluokan pelintekijöistä koostuva Supercell kiilaa Rovion ohitse iTunesin pelilistalla, päihittäen Angry Birdsin Clash of Clans
-strategiapelillä. Supercellin uutta peliä on myyty jo yli 220 maassa ja onkin tällä hetkellä liikevaihdolla mitattuna iTunes-palvelun myydyin peli.
Ilkka Paananen, Supercellin toimitusjohtaja, kertoo Clash of Clansin suosion johtuvan pelin yksinkertaisesta ja toimivasta luonteesta: ”Olemme saaneet luotua addiktoivan strategiapelin, jossa on uudenlaisia sosiaalisia toimintoja. Peli on yksinkertaisesti osunut oikeaan kohtaan ja on käyttäjien mielestä pelattavuudeltaan hyvä.”
Kuten moni muukin strategisia aspekteja sisältävä nykypeli, luottaa Clash of Clans pelaajien sosialisuuteen, joka näkyy pelin ydinajatuksena. Pelissä on tarkoituksena luoda oma klaani ja solmia liittoumia muiden ihmispelaajien luotsaamien klaanien kanssa. Yhteistuumin pelaajat rakentavat kyliä ja kouluttavat joukkoja yhteisiä taistoja varten.
Supercell on keskittynyt kehittämään pelinsä tällä hetkellä vain tableteille ja kosketusnäytöllä varustetuille puhelimille. Paananen näkee tällaisen kehitystavan tuottoisampana ja etuna verrattuna muihin pelitaloihin. Hän kertoo Supercellin elämäntehtävän oleven selvittää miten kosketusnäytöllisillä laitteilla pelataan pelejä. Paananen näkee tabletit ja älypuhelimet omana, erilaisena kehitysalustana, jolla on monia eri tapoja pelata peliä. Paananen ja kumppanit aikovatkin paneutua siihen, miten saadaan kehitettyä sellainen peli, että ketä tahansa osaa pelata sitä heti.
Supercell aikoo nousta pelilistojen lisäksi pelitalojen kärkikastiin. Eteneminen huipulle on helpommin sanottu kuin tehty, kuten Paananen toteaakin, hyvien ja ammattimaisten pelintekijöiden löytäminen on hankalaa. Hänen mielestään suomalaiset ovat pelintekijöinä maailman parhaita, mutta kotimaisia alansa huippuja ei löydy jokaisen nurkan takaa. Osasyynä saattaa olla myös se, että Supercellillä on Paanasen mukaan varsin korkea rima tekijöiden suhteen.
Lähde: Yle
Jussi Väinölä