EA:n puolelta odotettiin, että Dead Space 3 myisi ainakin viisi miljoonaa kopiota maailmanlaajuisesti, mutta kolmas osa onkin menestynyt odotettua heikommin. Peli alkoikin nopeasti tippua hittilistoilta, ja onkin tällä hetkellä Isossa-Britanniassa pelilistalla sijalla kahdeksan, jääden jopa viimevuotisten Need for Speed: Most Wantedin, Far Cry 3:n ja Call of Duty: Black Ops 2:n taakse. CVG:n haastattelussa yksi Electronic Artsin johtohahmoista, Frank Gibeau, kertoi yhtiön tähtäävän Dead Space 3:n kanssa mahdollisimman laajan yleisön keskuuteen. Hän perusteli valintaa korkeilla myyntiodotuksilla, jolloin viiden miljoonan kappaleen myyntiin yltävän pelin pitää kiinnostaa mahdollisimman monta pelaajaa.
Heikko menestys myyntirintamalla on saattanut koitua Dead Space
-pelisarjan kohtaloksi, sillä VideoGamer.com-sivuston lähteen mukaan jo jonkin aikaa esituotannossa olleen Dead Space 4:n kehitys oltaisiin lakkautettu. Aiemmistakin DS-peleistä vastannut Visceral Gamesin Montreal-tiimi oli kuulemma työstänyt jonkin matkaa neljättä osaa, mutta EA:n johtohenkilöt olivat vierailleet viime kuussa Visceralin luona ja ilmoittivat lakkauttavansa jatko-osan tekemisen ja tiedottavansa pelitalon rekonstruktiosuunnitelmista. Visceral Gamesilla töissä olleen työntekijän mukaan koko pelitalo olisi sulkenut ovensa uudelleenrakennus-suunnitelmien johdosta ja koko VG-tiimi lomautettu. EA ilmoitti viime kuussa järjestelevänsä omistamiensa Los Angelesin ja Montrealin pelistudioita, jolloin useat pelityöntekijät noilla alueilla päätyvät uusiin asemaan ja jotkut saavat lopputilin.
Sisäpiiritietoja kertonut henkilö totesi myös, ettei kolmannen Dead Space
-pelinkään kehitys ollut ongelmatonta, johon kuului budjettileikkauksia läpi tuotannon ja projektin peruuntumisuhkia. Lähteen mukaan EA tarkoituksella käski toistamiseen Visceralia vähentämään kauhuelementtejä ja painottamaan toimintaan, jolloin julkaisija halusi tehdä Dead Spacesta enemmänkin Mass Effectiä muistuttavan pelin. Myös pelin kehityksen loppuvaiheissa EA päätti vaihtaa kaikkiin aseisiin saman ammustyypin, jonka avulla pystyttiin ujuttamaan mikrotransaktio-ominaisuus pelin asekehitysjärjestelmään.
Electronic Arts on myöhemmin kertonut Dead Spacen olevan "tärkeä pelisarja yhtiölle", ja kolmannen osan myyntien ja jatko-osan peruuntumisen olevan "ilmeisen vääriä".
Lähde: VideoGamer
Jussi Väinölä