Vaikkakin pelaajaluvut näyttivät hyviltä viime vuonna Secret Worldin osalta, kun yli puoli miljoonaa pelaajaa rekisteröityi pelin beetatestaukseen, olivat pelin myyntiluvut vain 200 000 kappaletta kaksi kuukautta julkaisun jälkeen. Pelin kehityksestä vastannut Funcom on myöntänyt luvun olevan pettymys.
Yhtiö on kertonut vaihtavansa suuntaa tulevissa pelissään. Aikaisemmin muun muassa Age of Conan- sekä Anarchy Online -MMO-peleistään tunnettu yhtiö kertoo kehittelevänsä tulevaisuudessa pienemmän mittakaavan pelejä, jotka keskittyisivät sujuvaan pelattavuuteen. Esimerkkeinä ylös nostettiin League of Legends, World of Tanks ja Minecraft.
Secret Worldin julkaisu jätti jälkensä yhtiöön. Pelitalo on vähentänyt väkeä Oslossa, Montrealissa, Durhamissa ja Pekingissä. Pelin julkaisun kulut ovat myös pudottaneet yhtiön käyttökatteen lähes 50 miljoonalla dollarilla miinuksen puolelle.
Funcom on luvannut, ettei jätä kuitenkaan flopannutta peliään varjoon. Pelaajille on luvassa päivityksiä ongelmiin, joita pelaajat sekä arvostelijat ovat nostaneet esiin.
Lähde: Gamasutra
Tommi Lahtola