Valvetime.net-sivusto on tehnyt tutkimuksia Source Filmmakerin kanssa ja havainnut mielenkiintoisia yksityiskohtia ohjelman koodauksessa. Source Engine 2:een viittava koodipätkä on tällainen:
Line 1387:
'''Return an str with the current engine version.
If key doesn't doesn't exist, assume 'Source', otherwise invalid -- assume next-gen 'Source 2'.'''
Alkuperäistä Source-moottoria on kehuttu monelta kantilta, niin joustavuudessa kuin hämmästyttävässä muuntelussa, näyttävyyttä ja uskottavia ihmiskasvonmallinnuksia unohtamatta. Ensimmäisen kerran tätä pelimoottoria päästiin kokeilemaan vuonna 2004, kun Half-Life 2 ja Counter-Strike: Source ilmestyivät markkinoille.
Voi olla, että kauan huhumyllyn lavassa kiinni ollut Half-Life 3 on ollut tuotantokierteessä juuri uuden pelimoottorin kehityksen takia.
Valve toteaa moottoristaan seuraavasti omalla sivustollaan: ”Emme haluaisi kerskua, mutta Sourcea pidetään joustavimpana, kattavimpana ja tehokkaimpana pelikehitysympäristönä, joka on olemassa. Ja siitä tulee vielä parempi.”
Lähde: Eurogamer
Jussi Väinölä