Bethesda Game Studiosin ensimmäisen persoonan roolipeli ylitti kaikki myyntiodotukset kun The Elder Scrolls -sarjan viides osa saapui kauppoihin viime marraskuussa, myyden miljoonia kopioita ja kehittäen satojen miljoonien dollarien myyntitulot. Skyrim päihitti kirkkaasti taloudellisessa menestyksessä sarjan aikaisemmat osat mukaan lukien Morrowindin ja Oblivionin. Eikä yksikään PS3- tai Xbox 360 -yksinoikeuspeli myynyt enemmän kuin Skyrim viime vuonna. Tietokoneella Skyrim meni myös paremmin kaupaksi kuin yksikään muu PC-peli marraskuun aikana ja on Steam-pelipalvelun myydyimpien ja halutuimpien pelien joukossa kautta aikojen.
Rahantakomisessa maailmanlaajuisesti Skyrim oli toiseksi tuottoisin peli viime vuonna. Ainoastaan Call of Duty: Modern Warfare 3 teki enemmän rahaa. Mutta Elder Scrolls vitosen taakse jäävät sellaiset suuret nimikkeet kuin FIFA 12 ja Battlefield 3. Bethesda toimitti yli 10 miljoonaa Skyrim-peliä sen ensimmäisenä myyntikuukautena.
Tämä suunnaton menestys on vakuuttanut Remedyn, Max Paynen ja Alan Waken luojan, että Remedy Entertainment on oikeilla jäljillä monimutkaisine tarinoineen.
”Call of Dutyt ja Battlefieldit menestyvät erittäin hyvin Yhdysvalloissa,” sanoi Remedyn sarjakehitysjohtaja Oskari Häkkinen. ”Ne ovat sellaisia pelejä, joilla on kova kysyntä, joten on varsin positiivista nähdä Skyrimin ja sen tapaisten roolipelien, joissa on paljon tarinallista sisältöä, menestyvän noin hyvin.”, hän jatkaa.
”Se antaa meille motivaation tehdä tarinavetoisia pelejä, koska on selvästi olemassa sellainen yleisö, joka nauttii myös tarinasta.”
”Nähdessäni jonkin olevan noin menestyksekäs, meidän ei tarvitse tehdä peliemme tarinoista tietoisesti yhtään vähäisempiä tai yksinkertaisempia. Tarinamme eivät välttämättä ole monimutkaisia, mutta hyvin tarinavetoisia. Ja vain nähdessä Skyrimin tapaisten pelien onnistuvat, se on kuin, ettemme pyri tekemään omaa peliä mitenkään sisällöttömämmäksi tarinan osalta.”
”Se on meidän juttumme. Se on DNA:mme.”, täydentää Häkkinen. ”Haluamme aina viedä tarinankerrontaa eteenpäin videopeleissä. Jatkakaamme samoilla teillä emmekä koita tehdä yhtään simppelimpiä tarinoita.”
Lähde: Eurogamer
Jussi Väinölä