TRMP
  • Etusivu
  • Blogi
  • Videot
    • Arvostelut >
      • Kimsjopi
      • Pelitisti
      • Playground
    • Asiaohjelmat >
      • Tosimiehet Jauhaa
      • Tosimiehet Paikalla
  • Podcastit
    • Interplay
    • Nelinpeli
  • Live!
    • TRMM 12
  • Toimitus
  • Muuta
    • Mediakortti
    • Yhteystiedot

PÄIVITETTY: Suomalainen pelijätti avustaa hallitusta henkilötietojen keruussa

28/1/2014

0 Comments

 
Picture
Miljoonia euroja tahkoneet Angry Birds -sarjan pelit lukeutuvat aplikaatioihin, joiden avulla hallitus kerää pelaajien henkilökohtaisia tietoja.

Kuluttajien tietojen keräämisessä ei ole mitään uutta. Sitä on tehty jo kauan, mutta nyt viime kuukausien aikana tietojenkeruu laajentui myös peleihin, erityisesti mobiilipeleihin.
The New York Times -lehden raportin mukaan NSA hyödyntää peleissä esiintyvien mainosyhtiöiden profiileja törkeästi edukseen. Hallitus saa selville muun muassa pelaajan poliittisen vakaamuksen, seksuaalisen suuntautumisen ja hänen asuinsijaintinsa. Tämän lisäksi hallitus pääsee käsiksi käyttäjien selaintietoihin, jolloin kuluttajalle voidaan tarjota tuloksien mukaisia mainoksia peleissä.

Tietojenkeruuseen käytetään myös monia aplikaatioita, joista nimekkäimpiin lukeutuu Angry Birds -pelit. Hallitus aikoo käyttää samanlaisia toimintatapoja muissakin aplikaatiossa, joten Rovio ei ole ainoa tiedonkerääjä.

Rovio ei toistaiseksi ole kommentoinut asiaa mitenkään.

Vaikka käyttäjien tietojen keräämisessä ei olekaan mitään uutta, se ei silti oikeuta ketään näin laajaan tarkkailuun. Useimmiten käyttäjille ei kerrota, jos heidän tietoja kerätään, minkä luulemme olevan suurin raivonaiheuttaja. Haliitus, pelintekijät ja mainostajat, olkaa rehellisiä kuluttajien kanssa!

PÄIVITYS: 
Rovio kiistää käyttäjätietojen välittämisen kolmansille osapuolille, ilmoittaa yhtiö verkkosivullaan. Pelitalo ei myöskään ole tiedotteen mukaan tekemisissä Yhdysvaltojen NSA:n tai Iso-Britannian GCHQ:n kanssa.

Mahdolliset vakoilut ovat suoritettu Angry Birdsin ulkopuolella, erilaisten mainosverkkojen kautta, joita käyttävät miljoonat muutkin sovellukset. Tällöin mitä tahansa netissä kytköksiin olevaa laitetta voidaan vakoilla mainossivujen yhteydessä.

Rovion toimitusjohtaja, Mikael Heon mielestä fanien luottamus yritykseen on tärkeintä. Rovio harkitseekin käyttämiensä mainossivujen tutkimista, ja selvittää jos niitä käytetään vakoilutarkoituksiin.

Lähde: Rovio, Game Informer, The New York Times

Aleksi Kauhanen
0 Comments



Leave a Reply.

    Voit lähettää uutisvinkin: trmp.uutiset(at)gmail.com

    Arkisto

    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    September 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    July 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013
    December 2012
    November 2012
    October 2012
    September 2012
    August 2012
    July 2012
    June 2012
    May 2012
    April 2012
    March 2012
    February 2012
    January 2012
    December 2011
    November 2011
    October 2011
    July 2011
    June 2011
    May 2011
    April 2011
    March 2011
    February 2011
    January 2011
    December 2010
    November 2010
    September 2010
    August 2010
    June 2010

    RSS Feed

    Kategoriat

    All
    Copyright
    Hauskat
    Huhut
    Kohut
    Konsolit
    Kotimaista
    Maailmalla
    Ohjelmat
    Pelitalot
    Pelituotteet
    Sivusto
    Sunnuntaihubailut
    Tapahtumat
    Tulevat Pelit
    Uutiset
    Vinkit

Powered by Create your own unique website with customizable templates.